Na to, abyste si zahráli šipky nepotřebujete žádnou 'extra' výstroj. Oblečení by mělo být pohodlné. V žádném případě by vám nemělo bránit v pohybu odhodové ruky. U obuvi je vhodné aby byla stabilní, aby i postoj byl tedy stabilní.
Prostor, ve kterém si chcete zahrát by měl být alespoň 3m dlouhý (2.37 m je vzdálenost od terče k odhodové čáře), široký 1.5m (při umístění terče ve středu) a vysoký 2.5 m (střed terče je 1.73 m od země). Na rozměrech hracího prostoru je dobré nešetřit. Uvedené míry mohou být ještě skromějším, ale obvykle šipky nehraje jen jedna osoba a tak je ideální samozřejmě vzdušnější prostor.
Pro další dělení je důležitý materiál, ze kterého je vyroben
hrot šipky. Hroty jsou totiž buď:
Ocelové - těmto šipkám se říká steelové (stýlové),
resp. klasické a hází se s nimi do sisalových terčů.
Plastové - těmto šipkám se říká
softové, resp. moderní a hází se s nimi do elektronických terčů (existují i neelektronické
podoby)
Uvedené dva typy šipek se kromě hrotu liší maximální povolenou hmotností. Lehčí jsou
šipky softové, které mají max povolenou hmotnost 20g. nejpoužívanější gramáže jsou v rozpětí 14
- 18 g. Steelové šipky jsou vyráběny s gramáží až přes 30 g. Přesto je nejběžnější gramáž 21 - 30 g.
Ostatní části šipky jsou u obou druhů stejné.
Jednotlivé časti šipky:
Hrot:
rozděluje se podle rozměru závitu,
kterým se hrot napojuje k šipce - je to 2BA
(rozšířenější) a 1/4'' (palce).
Tělo:
materiál: v minulosti (ještě lépe v historii) byly šipky vyráběny ze dřeva. V součastnosti se k výrobě těla šipek používá mosaz, slitina niklu a střííbra či wolframu a niklu. Důležitá je přitom měrná hmotnost slitiny (tedy čím těžší, tím lepší), která se odráží v průměru těla (čím tenčí šipka, tím více a snadněji se jich více vejde do jednoho místa, např. do trojnásobku 20 b.).
tvar: existují tři základní tvary, od kterých se potom odvíjejí různé
variace. Klíčové pro výběr je umístění těžiště.
povrch: povrch těla šipky může být
hladký anebo více, či méně zdrsněný
STEEL | SOFT | |
DŘEVO | ||
MOSAZ | ||
NIKL | ||
WOLFRAM |
Násadka:
materiál:
délka: extra short (28mm), short (38mm), medium (48-50mm)
hmotnost: od 0,7g (x-slim) do 2,8g
UMĚLÁ | HLINÍKOVÁ | TITANOVÁ |
Letka:
materiál:vminulostibyly používané letky z peří, později letky papírové. V současnosti se na výrobu letek používají polyestery, nylony a různé plastové fólie. Takže existuje mnoho druhů - např. dimplex, ribtex, polyester a pod.
tvar: existuje řada tvarů. Od tvaru se potom odvíjí hmotnost a především velikost plochy.
Používá se více druhů terčů. Avšak pravidla většiny soutěží
uznávají kulatý terč s průměrem 18'' (palec = 2,54cm), s hrací částí s průměrem 13 1/4'' a
rozdělený na 20 částí (výsečí), s dvojitým středem (BULL a OUTER BULL), dvěma užšími pásy -
mezikružím viz obr. 3. Hodnoty ve vnějším mezikruží jsou dvojnásobky (DOUBLE) a ve
vnitřním pak trojnásobky (TRIPLE) hodnoty uvedené nad výsečí. BULL je za 50 bodů a OUTER
BULL za 25 bodů.
ELEKTRONICKÉ ŠIPKY: Terče jsou vyrobené z plastu. Na povrchu terče je
umělé síto z malých otvorů, do kterých se šipka s plastovým hrotem může zapíchnout, aniž by terč
jakkoliv poškodila. Obvykle jsou tyto terče vybaveny elektronikou, která umožňuje
volbu hry, počítání skóre apod. Tím se výrazně zvětšuje škála nabízených her a jejich variant,
jelikož bez elektronického počítání by řada her byla obtížně hratelná. Takovéto terče jsou buď
nástěnné - vhodné pro domácí využití nebo stojanové, které jsou k vidění především v hernách
a restauracích. Na těchto terčích je obvykle hra zpoplatněna tzv. kreditem.
KLASICKÉ ŠIPKY: Terče pro šipky s ocelovým hrotem jsou vyráběné z různých materiálů. V minulosti to bala dřevěná víka z vinných sudů :-). Kupodivu i v současnosti se občas objeví dřevěné terče, jsou však tvrdé a náročné na údržbu (je třeba je namáčet). Opakem dřevěných terčů jsou terče papírové, které se velmi rychle ničí. Nejlepší a nejvyužívanější jsou terče sisalové. Jsou tvořeny ze štětin agave sisalana. Rostliny rostoucí v Mexiku a Africe, používané k výrobě lan a provazů. Dlouhá tenká vlákna této rostliny se stočí do tzv. koláčů (biscuits), pokládají se do oválné formy a slisují se. Potom se brousí a barví. Tyto terče jsou kvalitní a především trvanlivé. Ovšem NESMÍ přijít do styku s vodou!!!
SISAL | PLAST
- ELEKTRONIKA |
vzdálenosti: vzdálenosti terče od odhodové čáry (2,37 m) a od země (1,73 m) jsou na soutěžích standardizované.
Máte-li k dispozici vhodnou místnost, terč připevněný na stěně nebo stojanový, postavený u stěny, může začít samotná hra. Postoj a styl hry není jednotný. Každý hráč ho může uzpůsobit svým potřebám. Nepsaným pravidlem ovšem je, že stojná noha, tedy noha, kterou stojíte na čáře je identická s rukou, kterou házíte. Tedy praváci stojí pravou nohou na čáře a leváci levou.
Hází se třemi šipkami, ovšem každou šipkou zvlášť. Série těchto tří hodů je jedním kolem. Kola se opakují, dokud některý z hráčů nesplní podmínky hry a tím vyhraje. Jedna takováto hra se nazývá leg. Zápas může tvořit jeden i více legů.
Existuje mnoho her, především v elektronických šipkách je výběr nepřeberný. Na turnajích sa ovšem hrají především hry zvané X01 (místo X se doplní 3, 5, 7, ...) a CRICKET.
X01: Jak se hraje např. 501. Na začátku má každý hráč 501 bodů. Po odhození tří šipek, tedy po jednom kole se hráči střídají, přičemž se jim odečítá právě hozený počet bodů. Vítězí hráč, který po dosáhne přesně 0 bodů. Hodí-li pod 0, tedy již do záporné hodnoty, kolo se nepočítá a pokračuje soupeř. Hra má většinou určitou počáteční (IN) anebo konečnou (OUT) podmínku. Např. DOUBLE IN znamená, že k zahájení odpočtu je třeba nejdříve hodit dablové vnější mezikruží (úspěšný hod se již odečítá). Nejčastější podmínkou je DOUBLE OUT, což znamená, že na nule musíte skončit hodem do správného dablu. Např. zbyvá-li vám k dohrávce 35 bodů, musíte nejdříve odhodit liché číslo, aby zbytek byl dělitelný dvěma. Hodíte-li 3, pak zbytek je 32 a k vítězství musíte hodit dvojnásobnou hodnotu čísla 16. Označení MASTER (IN/OUT) znamená, že je třeba začít nebo končit hru dvoj či trojnásobným polem. SINGL (IN/OUT) pak dává možnost začít, resp. ukončit hru jakýmkoliv násobkem, tedy i jednonásobkem.
CRICKET: Hra sa hraje většinou na turnajích v USA. Obvykle se hraje na výseče od 15 do 20 a BULL. Hráč si musí v každé z těchto výsečí připsat tři zásahy (dvoj / trojnásobné pole = 2 / 3 zásahy) a výseč tím zavřít. V případě, že se mu to podaří a soupeř tyto zásahy nemá splněné, pak na tomto čísle získává body, jestliže jej opět zasáhne. Hra končí, když hráč s nejlepší bodovou bilancí zavře všechny výseče. Tato hra je velmi náročná na strategii. Zvláště, je-li hrána ve více hráčích nebo ve dvojicích jako čtyřhra apod. Je mnoho variant hry cricket. Zvláště elektronické terče nabízejí řadu zpestření této zajímavé hry.
Trénink: Chcete-li dosáhnout úspěchu v šipkovém sportu, je trénink nezbytný. Ale i bez intenzivního tréninku se můžete touto hrou skvěle bavit.
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 311 848 |
tento týden | 519 |
dnes | 5 |